Wednesday 27 January 2010

gigiku sakit

aloha..lma dah x post bebelan aku kat sini..okeh..rini aku nak cita
my aktiviti..cewah..sure ada org rasa bosan..tpi nak cita gak..hahaha...

Baiklah.semalam(rabu) dlam pukul 10.10pgi aku ada wat appointment ngn dentist-wanna-be iaitu kak Ainaz..dia senior pergigian paling tua kat sini(tua disini dirujuk bukan atas dasar umur,tpi tahun pengajian k).
Okeh,aku dipersilakan masuk dalam bilik rawatan,tpi bilik rawatn ni share ngn pesakit len la,sebab kak ainaz time aku jumpa dia,dia tengah ada kelas praktikal la kira n aku as her patient la kiranya.he3.menarik gak.Then,kak ainaz tnya la aku just nak soh dia usha gigi aku ja or nak wat rawatan..Aku pun ckp nak soh tgk lu,n klu leh wat apa y ptut,buat la.Sbb aku xkisah as long as leh save duit sbb byk duit abis dah bulan ni..mna xnya,asyik melencong ja keja..he3
Then,aku pun amik la tempat kat kerusi patient tu kan..Memula tugas aku as patient terangkan apa masalah aku.Then,aku pun bgtau la..
1) 2minggu lepas sakit kat 2nd molar ats belah kiri. Ingat nak tumbuh gigi bongsu..siap kat dinding mulut ada ulcer agi..sakit kot tpi alhamdulillah,dah ok
2) 2 3 hri ni plak sakit kat 2nd molar bawah belah kanan plak..Pun rasa nak tmbuh gigi bongsu maybe

Pastu kak ainaz pun suruh la aku nganga mulut..dia nak tgk apa y ptut.Dia tengok dlu kat tempat yang dah lma aku sakit sampai ter'cure' sendri dah.Bukan xmau jumpa kak ainaz awl2..tpi masing2 busy dengan exm..Skang ni bru free skit..Tu smpai dah sembuh bahagian y sakit,tpi bahagian lain pulak y sakit..Haish.bakal dentist ni pun xpndai jaga gigi dengan baik.trok2.he3..
Ok,pas dikaji keadaan gigi n gusi aku,n lepas mendapatkan nasihat dari doc kak ainaz,aku mendapat konklusi bahawa gigi kat bahagian bawah belah kiri tu ada caries.opss.malu disitu =p
So jalan penyelesaian dia kena wat tampalan..Aku agak x puas hati kat situ,sebelum ni,paling last aku jumpa dentist kat mesia,beberapa hari b4 puasa Ramadhan thn 2009,Aku just wat scaling as usual,tpi dentist aku xdak plak komen sal ada caries ni.Haish..just cakap gigi kamu cntik,tpi kena jaga2 sebab berkemungkinan leh dapat gigi sensitif.Ya,mmg aku ada masalah gigi sensitif la ni.So gunalah Sensodyne..he3..eh,melalut plak.Pastu kak ainaz cakap la,'maybe time tu x severe mcm ni.Y kale itam kat gigi awk tu just stain,not caries.Skang baru jadi caries'.OOOO..haish,x baik tol aku berburuk sangka kat dentist aku tu.Maalish doc..he3.
Pastu kat bahagian gigi yang bru sakit tu,doc kak ainaz nasihat soh wat xray dlu,tkut2 gigi 3rd molar nak tumbuh,tpi xdak ruang n takut dia duduk bawah gigi 2nd molar..dari xray bru leh tau masalah sebenar gusi kat area tu.Haish..ni kena duit sebab kena wat kat klinik private.nnti2 la aku p xray..keadaan ekonomi aku x mengizinkan lagi kot.
So kak ainaz offer la nak wat tampalan tu.Aku dengan yakinnya bagi kebenaran..Kak ainaz berulang-ulang kali gak tnya,'betoi ni awk x kisah kak buatkan??'.Aku pun balas..'betoi la kak..wat pa nak takut'.Hahaha,mcm nada berlagak disitu.Bukan itu yang nak aku ceritakan..Just nak bagitau yang kak ainaz suka la sebab aku bagi kepercayaan kat dia nak proses gigi aku. Kak ainaz berkata lagi,'Bila seseorang patient tu bagi kepercayaan kat doc tu nak wat treatment kat dia,secara x langsung confident level seseorang doc tu akan naik'.So dia hepi la sebab aku yakin dengan dia.
Bagi aku,awt kita xmau cuba bagi senior2 ni wat rawatan kat kita??Awt kita x mau bagi sepenuh keyakinan kat senior2 ni??Awt kita perlu ragui kerja mereka?? YAA,memang mereka dalam proses pembelajaran dan masih kekok dalam menyelenggara gigi2 pesakit,tapi if diri sendri(as junior dentist) x bagi semangat,kerjasama,kepercayaan kat kakak2 ni,mcm mna pulak nanti jika kita ditempat mereka??Macam mna if adik2 gigi y len x percaya atas kebolehan aku nak proses gigi depa??Sure kita akan down kan??Satu bangsa,satu agama,satu negara sendri xmau bagi semangat n kepercayaan kat kita..Kalau aku yang bernama Farhah Shabir,sure down gila.Sure semangat turun abis.Trok sangat ka aku ni smpai depa xleh bagi kerjasama??Macam mna plak aku nak berhadapan dengan pesakit lain nanti??Hurm..(sory terlalu emo)..hahaha.xleh blah kan??haishh

Pastu,aku plak jadi excited bila dengaq dentist2 len dok apply mesin 'gerudi' kat pesakit2 arb yang lain,smpai tnya bila plak turn aku nak kena rawat guna mesin tu.Kak ainaz just gelak ja n dia ckp,"Haish,xpernah jumpa patient suka dengaq bunyi mesin agi.he3".Aku bukan apa,bukannya x penah jumpa dentist time kat mesia,tpi xtau awt excited sgt.Maybe aku nnti akan menggunakan alatan itu kat org len kot.Tu excited lebih tu.
Xpa la.,pastu rawatan pun dimulakan sambil dipantau oleh doc kak ainaz..he3..best la gak time wat tampalan ni. Ni lah 1st time gigi aku kena tampal.b4 ni klu ada dentist mai check kat skul,ayik bgi komen gigi kamu cantik ja.padahal ada ja stain kale hitam tu,tu aku agak x puas hati.Org len kena tampal apa semua,aku xpun.Tapi bila dah terjum ke bidang gigi,baru aku tau kondisi gigi macam mna yang membolehkan gigi kita kena tampal or what.Mula2,kak ainaz amik 'gerudi' yang menggunakan high speed nak buang n buat lubang skit kat tempat y ada caries tu. Agak lama gak la nak wat bnda ni.Maybe kak ainaz berhati2 xmau terbuat lubang besaq sangat kot.Tambahan pula xdak 'sucker' y memaksa aku berkumur-kumur selang beberapa
saat.Sucker tu penyedut saliva or bnda asing,sure tau kan?ala.bnda ni assistant dentist yang selalu apply kat mulut kita bila doc tu wat rawatan.Aku xtau la kat mesir xdak bnda tu or kak ainaz payah nak letak dlam mulut aku sebab dia dok gerudi gigi aku.tapi xpa la.Pengalaman buat tampalan for da 1st time n kat bumi mesir ni.Aku just redha..he3.Selesai ja dibuat lubang,doc yang pantau kak ainaz bgi kebenaran kat dia nak buh amalgam kat tempat y berlubang tu.Part ni la yang best.Kak ainaz amik alat kecik apa ntah,dia mcm tembak skit la kat tempat berlubang tu.Tembakan tu mengeluarkan amalgam(bahan nak tutup lubang tu).Pastu,kak ainaz amik alat apa plak ntah,dia tekan2 kat lubang tu bgi amalgam tu mampat.Waaa..ni best,suka kena tekan mcm tu..xpaham gak awt aku suka..hahaha..Banyak kali gak kak ainaz wat smpai la last tu dia membentuk occlusal(permukaan atas gigi premolar n molar).Pastu dia soh aku tutup mulut,or biting.If aku rasa ada mcm bonggolan,dia nak buang skit agi amalgam tu.Hurm,aku rasa ada naik skit mcm bukit,so kak ainaz pun buang la amalgam tu smpai la aku rasa ok..Pastu,aku disuruh gigit kapas selama sejam.Kira dah selesai dah rawatan aku,cuma aku leh buang kapas tu selepas sejam sebab amalgam tu nak setting jdi keras.
Kak ainaz nasihat lagi,'Utk hari ni makan belah kanan ja ek'.Aku pun,'baikk n terima kasih kak ainaz.he3'.B4 berpisah ngn kak ainaz,dia pesan if dah jumpa dentist private tu,bgtau la apa masalah gigi aku ni.dia nak tau..InsyaAllah kak ainaz if saya jumpa.He3..
So semalam aku mkan agak tertekan,sebab just guna side kanan.Tapi ada gak termasuk side kiri.he3.Macam apa ja kan aku?Maybe ter'excited' sebab bru penah wat tampalan.N b4 terlupa,masa kak ainaz mengelongkar gigi aku,dia cakap,'eh,gigi 3rd molar awk dah tumbuh la belah mandibular kiri(ats kiri).Awk pasan x?'.Aku terkejut siot...'Laaa,ya ka??alamak,xleh meninggi dah la saya ek??ala..xmau,bila plak dia tumbuh.hu4'..he3..gelak kak ainaz.dia pelik la mcm mna aku leh x pasan..sebab dia ckp gigi tu dah nak complete dah.Aiyaiyai...apa la paah ni.x sedaq.Maybe time nak tumbuh aku x rasa sakit or time tumbuh aku rasa sakit but i'm just ignore it.he3.
Haish..aku dah kena jdi matang la gamaknya??alamak...Pastu kak ainaz ingtkan sal gigi ni,'pasni berus gigi,make sure smpai belakang ek'..Kena jaga elok2 even 3rd molar x dak function..he3..Baikk.

p/s:kak ainaz cakap,sesapa nak wat tampalan ka,leh la jumpa dia.Scaling x lagi ek.thn depan bru dia belajaq bnda tu.He3.Aku rasa time scaling nanti sure ramai beratuq nak wat ::)

by paahkenatampalgigi =)

No comments: