Wednesday 28 April 2010

gawazat syg!


AMARAN KERAS:Entry ini berunsur emosi ;)

Gawazat.Gawazat adalah tempat paling popular dikalangan para pelajar yang menuntun di mesir ini.Siapa saja y ke sana,insyaAllah akan pulang dengan membawa hati y hampa macam aku pagi tdi.(just now)
Memang lepas keluar dari gawazat tadi mulut aku 'memuji2' sistem di negara ini.Opss,lupa lak nak bagitau,gawazat tu adalah satu tempat nak renew visa ya kwn2.Atau lebih dikenali dengan emigresen.
Sangatlah memualkan tekak aku setiap kali melangkah kaki kesana.Nasib aku tidak penah baik.Setiap kali kaki melangkah meninggalkan gawazat,dosa ku pasti bertambah,aku pasti!Mana xnya,berapa butir perkataan indah akan keluar dari mulut seiring dengan ketidakpuasan hati aku.Terok2..(jgn tiru aksi ini =p)

Hampir 4bulan berlalu,proses terakhir untuk mendapatkan visa pelajar selama setahun sepatutnya sudah selesai,tetapi disebabkan sistem dinegara ini yang memualkan tekak aku,sampai la ni x dapat lagi cop visa di passportku.sengalll.

Nama2 orang lain dah naik kat gawazat,tpi aku,k iba n k wani xpulak timbul2.Kami hampir berputus asa.Tetapi digagahkan juga kaki melangkah ke Amnu Daulah(balai polis mcm tu la),nak periksa bagaimana kondisi nama kami disana.

Sebaik sampai,kami serbu la bilik amu tu.Pabila diperiksa,dalam satu list name,8 dari 10 orang tidak lagi menghadirkan dri ke Amnu Daulah untuk membuat pengesahan disana.Hanya aku n kak iba ja baru melaporkan diri kesana.Tolanglah wahai kawan2,sudah 4bulan kot nama hampa berhabuk kat sana,awt la x p laporkan diri lagi.Kalau 8 org ni x settle kan juga,memang sampai kesudahlah fail aku n kak iba xkan sampai ke gawazat.Pliz la...cepat2 la laporkan diri kat sana kekawan.Tersiksa tau ak bgi kami ni.Aku xmau kena buat visa baru if nak keluar dari mesir ni,kena duit lagi.

Cara-cara nak perbaharui visa kat sini mcm ni:
1)Pergi gawazat,isi borang untuk renew visa,pastu kena beli stem apa suma.If bernasib baik,selesai on dat time.If x,kena datang pulak petang.
2)Dah selesai,dalam masa seminggu 2 insyaAllah nama akan naik kat Amnu Daulah,(bagi yang nak buat visa utk setahun or 6bulan xlsh).SO kena p Amnu Daulah untuk laporkan diri la kira.
3)Bila nama2 dlm satu kertas tu,semua dah settle di Amnu Daulah,barulah fail akan dihantar semula ke Gawazat.Maka baru anda layak menerima cop terhormat VISA..

3kali ja diikutkan if nak selesai hal ni,tapi tidak bermakna muka anda akan muncul di gawazat untuk hanya 3kali.Pasti banyak kali.Hal y sama terjadi pada aku pada tahun lepas.Banyak kali kot aku naik turun gawazat,tpi last2 kena wat visa instant y memerlukan duit.huhhh
Nampak mudah,tapi bila anda2 menghadapi semua ni,baru tau susah senangnya.Nak pastikan semua orang settle hal kat Amnu daulah satu hal.Mana la nak kenai orang2 lain tu.So payah juga kerja nak suruh orang2 tu settle kan hal ni.Yang aku pelik,dah 4 bulan kot,awt la xdak sorang pun dari 8 orang tu p laporkan diri di sana..Plik2 la..

Hope benda ni selesai b4 bulan 7 la.Mana nak tau aku nak keluar dari mesir,xpayah nak nak wat visa lain.Padahal benda patut selesai,tapi x boleh selesai juga sebab ada segelintir dari kita x amik kisah pasal ni dan juga sistem mesir yang sangat memualkan.

Currently cuba menenangkan hati.N mengingatkan diri akan peperiksaan yang tinggal lagi sebulan ini.Cuak!

5 comments:

~BluEBerRy~ said...

paah,
sy paha..kay sini pun lebih kurang mcm tu gak
tp yg senang skit kat sini adlh ktorng xyah perbaharui visa
tapi kena buat kad untuk tinggal sementara as a student
plg lama untuk 2 tahun..
same as visa but more cheaper i think..
tp itu lar prosedur die yg dibuat remeh padahal x remeh mana pown..huhuhu..

sabar ye paah,
biasa lar..
skang bukan paah je yang rasa,
k.nou kat sini pun merasa hal yang sama..=)

paahdentist said...

he3..
best la ada alternatif lain kan plg kurg
thanks k nou kerana memahami
he3..
miss n love u sis =)

dealova said...

paahhh..
pat aaa p carik visa tuuu...ammu tu saje je tanak kasi awk nye visa...sbbb tanak kasi awk ikut kite.kot.lundun.yuhuuuu..T.T

k u c e n g said...

kenape ngan gawazat tu weh? pekerja dia x mesra ke?

paahdentist said...

wani:hahaha..xtau nak wat mcm mna dah..huaa

ili:hahaha..comel ja soalan.tu salah satu faktor gak ili