Friday, 5 February 2010

Program usahawan muda di sekolah



Program usahawan muda di sekolah

KUALA TERENGGANU 2 Feb. - Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT) memperkenalkan program Usahawan Muda dan Perintis Usahawan di sekolah-sekolah bagi memupuk lebih ramai generasi muda meminati bidang perniagaan.

Timbalan Pengurus Besar (Perancangan dan Pembangunan) PMINT, Mohd. Harith Hassan berkata, program yang akan dilaksanakan sepanjang tahun ini itu membabitkan 56 buah sekolah menengah dan 12 sekolah rendah di seluruh negeri.

Program Usahawan Muda merupakan program usahawan yang dikhususkan untuk pelajar sekolah menengah, manakala program Perintis Usahawan diwujudkan untuk pelajar sekolah rendah.

Mohd. Harith berkata, langkah tersebut wajar diperkenalkan kerana setiap usaha atau pengubahan sikap dalam sesuatu sektor seharusnya bermula dari peringkat awal.

"PMINT mahu lebih ramai golongan muda yang masih berada di bangku sekolah menceburi sektor keusahawanan selepas menamatkan pengajian," katanya selepas merasmikan Kursus Keterampilan Diri anjuran PMINT di sebuah hotel di sini hari ini.

berita dri utusan malaysia


memori : Tingat zaman skola dlu kat gopeng..aku terlibat gak ngn bnda ni..masa tu bru ja diperkenalkan diskola aku..so batch kmi la pioneer dlm persatuan ni..persatuan ni under Ustz Zalan..salah sorg ustz favourite aku kot..he3..aku pegang jawatan as pengurus kewangan kot if x slh..ketua kmi bob kot..haishh..lupa dah aku organisasi bnda ni..tpi mcm2 pengalaman dpt dikutip time penglibatan kmi dengn PUM ni..plus aku mmg suka sgt berniaga..hahaha..bila bca artikal ni teringat akan dulu2.. i miss the team n that time =)

by paahPUM

6 comments:

khairi said...

program usahawan muda tu apa dn macamne?
Kat skola dulu xde pun..(T_T)

merpatiputih said...

hurm.program ni kira mcm persatuan gak la..persatuan ni akan wat jualan/perniagaan..ekceli program ni juga mcm ala2 syarikat kecil y kita tubuhkan..so kena la jalankan perniagaan nak dpt duit kan..awl2 pertubuhan kmi kumpul duit dlu dri setiap ahli as modal,pastu modal tu kami jana utk dpt untg skit..sgt lah menarik bdna ni sbb org suka berniaga..bila ujg thn,kmi akan bedak untg y dapat as gaji la kat anak2 buah=)
almost tiap2 mlm pas prep,kmi jual mknn ringan like burger,fries,fish ball & mcm 2 agi..
ada gak event mcm hoki apa suma kat skul,kami amik kesempatan jual baju,frame gmbaq dan lain2..
program ni ada wat kursus utk 5 pengurus2 tertinggi syarikat..cmpuq dengan dak2 skola len..tu pun best sgt..
for my skul,i'm the only one gurl =p

k u c e n g said...

fiuhhh.sedih gila kalau niaga x laku kan paah.

merpatiputih said...

hahaha..biasa la..asam garam berniaga..cewahh

Ahmad Shafie said...

hmm.. bleh bg tau x aktiviti awk msa jd pum dlu??? sbb sya ni bdak pum jgak... bls kat fb sya tau... ahmad shafie.. plis... sya perlu nsihat awk..

paahdentist said...

ahmad shafie : jual mknn ringan lepas prep,pastu buat baju n jual. xbyk pun. sbb kami pioneer so mcm xtau byk benda... sorry lmbt.bru pasan. nak bgtau kat fb xtau mna satu :P