Thursday 4 February 2010

dah abis exm =)



Hari ni hari ke4 aku puasa gula..semalam time nak wat teh,like usual aku buka la peti ais..pastu tgn tros grab container gula..automatically kot..hahaha..then tros aku "Haishh,padiah amik gula.Posa gula kot"..hahaha..
jujur x aku kinah?? =p

Eh2,bukan ni nak cita..nak cita sal wat gigi tdi..masa exm practical tdi..
ok,i got right upper lateral incisor..Pas ja dpt a block of wax,aku pun start la 'design' nak jdikan incisors tooth tu..
Masa dalam practical class,xdak plak doc nak titik beratkan side kanan or side kiri gigi kita..tpi mai time exm tdi,doc y jaga kmi tetiba mencetuskan kontrabasi ckp kena wat gigi ikut kanan or kiri y kita dpt..
haishh. aku dah start menggelabah abis kot dat time.mana xnya,aku dpt right upper lateral incisor..salah satu gigi y rootnya bengkok..aku dah la lemah nak curve root..dpt plak bengkok2..haish2..pastu,y selalu aku dok praktis,root aku bengkok side kiri,tpi tu if gigi aku bernama left upper lateral incisor,but now my gigi is bernama right upper lateral incisors so maknyanya my root kena senget distaslly ke kanan la syg..not kiri..
tros lab kmi mcm kecoh sebentar..aku plak,
"Alaaa doktor..dah la xpndai nak wat senget2 ni,ckp org senget pndai la..hak3"

alatan nak wat gigi =)

block of wax,gigi upper lateral ku

koleksi gigi 1,2n 3 ats n bawah sepanjang tempoh praktis

Semua org kelam kabut sat..just sesapa y dpt root kena senget2 la y bising tu,termasuklah aku..ok,pas doc tgk gigi aku,dia soh la sengetkan belah kanan,not kiri..
'baiklah doc..'
X smpai beberapa saat pas aku meluruskan root utk 'kona' ke belah kana,tetiba doc ckp..
"students,it's ok..doesn't matter whatever the side..just continue ur work."
Haiya doc,aku dah meluruskan dah kot akar aku..sabaq ja la..dah la aku ni bukan dikalangan student y berseni dlm buat gigi ni..huk4..xpa la..sabaq paah..

So aku continue la sengetkan belah kanan sebab dah luruskan root kan tadi..k2.
Setiap beberapa minit aku amik langkah tnya doc nak bgi gigi y aku ukir tu sesempurna y mungkin..bila dpt komen dri doc,aku pun perbetoi mna y x cntik n best..
Thanks doc 4 helping us..u r so kind n cun..hahaha..tapi doc ni mmg cun pun..suka tgk muka beliau

Masa wat tdi,alhamdulillah aku dpt control syndrome 'pakinson' aku..hahaha.. i mean menggeletar tgn2 ni la..aku kekadang bukan leh,klu dah gabra sgt,mula la nak shaking..haish2..
maybe doc y baik hati dan suasana exm y 'selamba' tu kot bgi aku x ketaq2 tdi..selamba disini dirujuk kepada pelajar boleh bersembang-sembang,bertepuk tmpaq,bergurau senda masa tgah ukir gigi..=p

Ingat lgi zaman dolu2..time f3 kot..
aku msuk pertandingan pateri litar wakil kelas time bulan bnda ntah kat skul,alhamdulillah aku dpt tmpt ke2 kot dlm pertandingan tu..
tpi masa nak siapkan litar bgi berfungsi,terketaq-ketaq tgn aku kot..mna xnya,byk student dah surrender pastu mai usha lak kami dok beradu,plus just tinggai aku ngn ulfah ja kot nak tentukan tmpt ke2 n ke3..semua pakat dok tumpu tgk kami pateri,termasuk cgu2..
budak laki suma dah siap pateri,ha la..terer la depa bab2 kerja pateri kan..(ka xyah nak classified ikut gender bnda alah ni???he3..)pakat gelak y len tgk tgn aku shaking nak mmpus..sengal tol..
ingt agi,cgu sharibi ngn cgu bob pun pakat dok gelak kat aku..tpi at last,litar aku berjaya dismbg even ada syndrome 'pakinson' disitu..

Alhamdulillah,masa y diberikan aku guna sepenuhnya tdi utk siapkan gigi..Kat sini nak amik kesempatan nak wat penghargaan n ucapan ribuan terima kasih kepada
1)sifu&tongga aku y kini berada di Mesia iaitu kak aina cun y byk ajaq aku teknik2 y betoi utk wat cervical line,root,ilgkan line angle,twist dan mcm2 agi..
2)kak iba y byk juga komen n tunjuk ajar segala hal bout gigi..membetoikan gigi aku y xbetoi
3)kinah sbb sudi ajak aku wat skali(ka aku y nak p wat ngn dia?? =p) n menyediakan alatan seperti minyak pelita,sumbu,kertas n bla3..dan juga buat supper dupper utk aku..hak2
4)kak long y sediakan supper dan juga wat spa kecil2an..kekadang menyuap mknn kemulut pabila tgnku dikotori ngn wax.
5)jaa y bgi pinjam pisau butter..he3
6)kak nad dan k ika y menenangkan aku time dok gelabah pasai root tu
7)The most important person is doc y bgi komen sal gigi aku smpai la gigi aku jdi agak sempurna la jugakk..=)

Jasa hmpa2 amat saya hargai..InsyaAllah Allah akan balas jasa anda semua diakhirat sayaa..amin..

Ok la..abis ja exm bermakna cuti winter break kmi bermula..Aku still dok merangka aktiviti y akan dijalankan sepanjang 2mgu ni..Tapi aktiviti plg hmpir ialah hntaq my lovely housemate iaitu Jaa nak p airport cairo coz pgi japgi dianya flight nak p Aussie utk berjumpa ngn org tersayang..Jga dri elok2 Jaa kat tmpt org nnti k..n have a safe journey =)

petanda:upper lateral incisor=gigi atas ke2

by paahbersyukur =)

4 comments:

Unknown said...

waaah!!
sangat syiokk oo
nanti ang balik mesia bajaq anyam buluh n rotan naa..
sok aku xam spesies,proses n pengkomersialan 2 bnda tuhh

sblom lupa..laki mang power bab2 patri mematri..dlu lau clas,time wat litar laa paling syokk sbab suma wat cpat n abeh clas awaii

ceq taw laa..skola kami suma laki..
ahaha..=)

paahdentist said...

alamak..anyam??he3..mls la weh..haish2..
eleh,puji kaum sndri plak ek sal pateri tu..tpi mmg xleh nak disangkal la kan..he3

Ifah Ibrahim said...

hensem gilak gg ang buat.. nak gg siong raja bersiong!

paahdentist said...

hahaha..sengal la tipah..gigi siong??hahah..klu aku terlebih kreatif aku wat ek..=)