Wednesday 28 September 2011

ang suka??


AMARAN:entry ni panjang,xyah baca if mengantok or bosan sebab isi dia aku rasa bosan :) n x lupa entry ini berbau EMO ;)


Kita x suka orang buat sesuatu kat kita or x suka sesuatu perkara,
maka hukum karma mengatakan jugak kita x patut buat benda tu kat orang lain or x patut buat benda tu:)

1)Xkisah la benda tu apa kan.Paling senang aku bagi contoh, pagi tadi masa aku singgah kat kedai body shop nak usha shampoo y depa jual,aku pun sembang la dengan tukang jaga kedai tu. Aku p panggil dia 'kak'.Suka hati ja kan,ntah2 dia tu muda dari aku x ka kecik hati pekerja tu :P
Lepas sesi sembang tu baru aku rasa aku xsopan sebab panggil dia kak

Lepas shopping tu aku ngn ayah p la makan kat Sungai Dua.Masa orang kedai tu nak amik pesanan air,budak laki tu panggil aku kak..Haishh..Muka nampak sebaya,tapi aku jawab la apa y dia tanya.
masa dia panggil aku kak tu terdetik gak la,tua sangat ka muka aku ni??Kojaq tol :P
Tapi seb bek la x panggil aku macik,tidak g aku hot.muahahaha

Nah kena ang paah! xsuka kena panggil kak dengan orang sebaya,skali aku terbuat benda tu:P


2)Contoh len,aku xsuka pengguna tandas awam y pengotor.
Dah xsuka tandas y kotor,xkan la lepas guna aku nak tinggai tandas tu kotor jugak kan. At least mangkok jamban tu aku akan pastikan clean n clear. 

Means xdak la najis muqalazah mutawassitah dll.
Xdak la najis bersepah x tentu pasai kat kawasan x sepatutnya(euww)
Tapi xdak la aku p cuci mangkok tandas tu dengan harpic plak kan lepas guna,rajin sangat plak tu.
Ni x, aku xtau la pengguna tandas awam ni pk apa. Kalau nak kejaq masa sangat pun xyah tros guna tandas awam senang.Pakai lampin pakai buang tros.Senang.

Xdak la aku ngutuk sapa y x pandai jaga kebersihan.
Dah kata tu hak bersama,guna la sebaik nya dah jaga lah sebaiknya.
For me, sapa y berkelakuan pengotoq kat tandas awam,kat umah ang pun ang pengotoq supa tu gakk!!
Xkisah la reality nya ang bersih kat umah,sapa soh bawa imej kotoq kat luaq.tros aku cop dalam luaq suma pengotoq.Aku xleh negotiate la ngn orang pengotoq ni,tambah2 bab tandasss

3)Contoh xmasuk akal,aku xsuka smokers n aku x smoking :pLagi2 y x reti bahasa dok p hambuih asap rokok tu depan muka orang. 

If xdepan,asap tu mai terbang mengikut angin sepoi2 bahasa kena aku.YaAllah,ang nak sakit,sakit sorang2.xyah la nak libatkan orang len wehh.
Xpun,b4 smoking apa kata ang tengok angin mai belah mana,n ubah posisi hampa bagi asap tu menghala ke tempat y xkan bagi orang hidu asap rokok busuk hampa tu.leh kan?? 

Satu g aku dok perati sang perokok ni, payah la nak jumpa perokok yang pembersih. Means buang puntung rokok kat tempat yang sepatutnya. Ni x,ada skali tu aku perhati sorang mamat tu dok khusyuk menghayati rokok dia,lepas abis isap dengan gaya yang x boleh blah dia buang puntung rokok tu macam tu ja.Dah la masa tu kat shopping mall,even  luaq bangunan still la kawasan awam..Sakit hati weh aku tengok.

nak p angkat pliss la..xkuasa aku.


X suma perokok pengotoq,ada jugak jaga kebersihan.Tapi aku rasa y jaga kebersihan tu ciput jika nak dibandingkan pelontar2 tegar kat atas jalan raya or tanah ni.Kan2?

Aku tau Mesia payah nak tiru Singapura. Aku tabik spring la smokers kat sana.Payah la nak jumpa depa smoking berjalan berpeleseran.Depa akan berkumpul dekat tempat yang dibenarkan merokok,sampai abu tu depa buh dalam ashtray la senang kata.Lepas selesai tu baru depa start loitering around the city.Kalau merokok sambil jalan2 n mengotor kan kawasan public mau kena saman.
It's ok.Sebab Singapura kecik.Senang nak kawal semua tu.Nak tangkap smokers y x jaga kebersihan suma tu kan.Mesia nak tiru payah la,abis la polis nak jaga smokers 24/7,sang penjenanyah sapa plak nak jaga kan??


Aku x suka perokok y x pndai jaga kebersihan n aku x merokok :) Fair la kan!
4)Aku xsuka digelar,so aku xleh menggelar orang sesuka hati jugak :)

5)Aku x suka orang main kepala,n aku xkan main kepala orang jugak.

6)Aku xsuka  peminjam y pinjam barang n pulangkan dalam keadaan x elok,so if aku pinjam sumtg dekat orang,aku akan jaga sebaik mungkin. If anything happened,just tell the truth la guy.xyah la nak sorok2. Better admit dari buat2 xtau n bila aku kesan sendiri,aku sedih :P( lantak p kat ang la nak sedih,bukan ada kena ngn aku kan?? emo ;P)



7) Aku x suka orang berhutang dengan aku for a long time,so if aku berhutang,aku akan bayaq secepat yang mungkin.. BUT aku ok ja if orang berhutang dengan aku n pandai2 la ingat sendri nak bayaq bila. Aku x kan minx selagi aku x terdesak. (tapi pas ni jgn plak segan silu nak pinjam duit ngn aku,aku ok ja but x ok bila bnda tu lama sangat2  :P )
8)Aku x suka orang berjanji,bermanis mulut akan sesuatu but still now x buat apa2.Aku xkisah if hampa x buat benda y sepatutnya if x berjanji ngn aku nak clear kan benda tu. 

Contoh senang, ada member terguna barang aku n admit kat aku sal tu. It's ok.At least aku tau mana ilang benda tu kan.Tapi xyah janji nak ganti balik or apa2,but u do for nothing. Aku dah halalkan,but bila anda berjanji nak ganti,aku macam ternanti2 mana benda tu.(emo la wehh ,hahaha)
9) Dok aku x suka,aku x suka.Macam la suma benda y aku xsuka,orang len xsuka. N macam la benda y aku ok,orang lain ok.Kan? Aku x suruh hampa buat benda y aku suka or x buat benda y aku xsuka.Tapi pandai2 la pk benda apa y boleh buat,or patut buat or x patut buat bila dah hidup dalam bermasyarakat ni.

No comments: