Wednesday 23 December 2009

medical check up




Salam alaik..kali ni aku nak cita my experience wat medical check up kat bumi mesir ni..he3..Semalam(22/12/09) lps kelas praktikal Oral Histology,aku n kak iba pegi la merajinkan diri ke 'Mushtasfa Salab' atau nama melayunya Hospital Salab..Ni private hospital kat Mansoura,xdak la besaq mana,but better la skit service dari hospital2 public yang lain.Confident juga la kami nak wat medical check up kat sini..he3..

Kami tiba kat hospital tu around 11.45pgi waktu mesir.Kami kena menjalani 3 fasa bagi nak memenuhi borang medical check up tu.

Fasa pertama,kena jumpa doc or maybe pegawai perubatan kat bahagian blood test n urine test,tros ja kami dikerah untuk memberi darah.Macam biasa la nak amik darah n urine kami nak tengok tahap kesihatan masing2.Untuk urine test termasuklah untuk pregnancy test.Of course la aku x ngndung,kwen pun x agi kan..ha3 ::).Bagi ujian darah lak nak detect penyakit hepatatis B,HIV/AIDS/VDRL n TPHA. Okeh,just 2 bnda ni kami kena bayaq 138.50LE.Aku mula2 ingt ni total untuk semua rawatan kmi,tros senyum pnjang lebaq ingt murah la kan..hahahah..padahal tu baru untuk 2 test ni ja.Then kena trun tingkat bawah nak buat bayaran ni.

Fasa ke2,kena wat chest x-ray.Kali ni juru x-ray kami seorang laki y agak alim.Segan gak la kan sebab x-ray test kan kena buka abis semua..he3.Tapi nasib la mesir ni memudahkan bnda2 mcm ni.Dia just soh aku selepang tudung kat tengkuk ja.Tak payah mcm kat mesia,kena buka abis semua just pakai kain khas tu ja.Mesin X-ray kat sini agak unik,aku xtau mesin kurun ke brapa la.Sebab mesir xdak la semaju mesia kan.Okeh,selesai bnda ni,kmi dapat resit untuk wat bayaran another 35LE.Seperti biasa kena turun kat tingkat bawah bayaq kat abang jaga kaunter tu.Ngada skit dia tu,nak fakkah(duit kecik),klu duit besaq dia soh kita sendiri cari baki(APAKAH??)haish..sabaq ja la.

Then,kali ni adalah fasa terakhir iaitu fasa ke3.Lama juga la kami tunggu kelibat doc.Hospital ni xdak la busy sangat.Maybe sebab swasta kot kan.Tapi tu la,doc xbanyak mana pun.Lama juga kami tunggu doc utk dapatkan rawatan terakhir like kena check vision,skin,ENT,CVS,respiratory,CNS n PNS,phychiatric,etc.Macam2 juga la..Aku n kak iba expect doc ni nak wat semua rawatan ni or check apa y ptut la kan.Almost 1hour n half tgu,baru kami dipanggil jumpa doc.Okeh,bila jumpa,y bestnya doc hanya main tanda right2 n then ada some ques dia just buh NO,NO,NO.Then doc tu soh assistant dia amik bacaan blood pressure kami.Pastu semua2 ni kena bayaq 33LE..haish,klu aku tau la mcm ni ja dia nak wat,xpyh kmi tgu lama2.aku sndri leh jdi doc x bertauliah main right2 n NO NO.pastu blood pressure buh ja la pressure as normal person.hahaha...xpa la..semua dah selesai.ALHAMDULILLAHH

Hari ni baru aku leh amik result untuk semua2 ni.Hope xdak la sakit apa2.N hope borang kami juga akan sampai ke Mesia b4 due date.Bout nak pos surat ni ke Mesia lak,kmi just amik pos laju international biasa ja..Tu pun lepas ditimbang n dikira jarak maybe dalam 120LE..(Okeh la tuu)

Hurm,so dlm 2 hari banyak la duit habis untuk borang2 ni,xpa la.Bersusah payah dahulu,bersenang-lenang kemudian..hak2..suka ati aku ja menyedapkan peribahasa ni ;;)

p/s:ayah,sorry bulan ni paah buat keluaq duit banyak skit untk bnda2 ni ;)
by paahsihat

No comments: