Thursday 24 December 2009

jom pos surat=)



Salam alaik.kali ni aku just nak kongsi my experience n skit information bout pejabat pos dalam gamaah mansoura.Baiklah,pgi tdi aku n kak iba pegi pejabat pos dalam gamaah dekat area ULUM.tujuan kami nak pos surat/dokumen ke mesia.Actually,tu borang2 medical check up y bru2 ni aku dok kalot buat tu la.

Kami guna perkhidmatan barid sarie' atau nama melayunya pos laju antarabangsa kot(men bedal ja)he3.
Harga dia if 0.0-0.5kg = 121LE + 1LE(sampul surat plastik tu).Sampai insyaAllah dalam msa seminggu ++.Tapi hrga utk brat selanjutnya aku xtau la
plak..maalishh

But if kita nak pos surat guna cara biasa or pos biasa 0.0-0.5kg just 30LE ja..okeh la tu kan.Perjalan surat kita ambik masa dalam 2minggu ++

If kita terima parcel or sumting,nak amik tu kena bayaq duit,x slh duit tu utk airport tax.Aku xtau la sekilo kena brapa genih,but tdi ada la sorg jr tu amik parcel dia dalam 14kg,dia kena bayaq just 140LE mcm tu la..b4 ni dia dapat parcel dlm 20kg kena bayaq hampir 200LE gak la..kira ok gak la.Then aku tnya la,sekilo from mesia brapa kena bayaq??Dia cakap sekilo dalam RM3o.Affordable right??he3.Parents dia guna pos laju mesia n dapat dalam masa 10hari jugak la.N paling penting,alhamdulillah barang dia diterima dalam keadaan selamat..=)

So,aku just nak suggest kat student2 sini if nak pos sumtg or nak bgi alamat utk org pos sumtg,just guna alamat uni kita pun bleh.Tak payah dah la nak p jauh2 kat utubis gadid tu.Just suggestion,xdak la plak aku nak soh hmpa2 boikot markaz tu plak..he3.

But,bila dah guna alamat post office uni kita, kita kena alert la bila rasa2 nak smpai surat kita,p la check tgk smpai x agi.Sebab,ammu2 kat situ even kita buh no hp kat parcel tu or sumtg,xdak plak depa nak call.Nak gak suruh dak2 mesia bgtau tuan empunya barang tu.Boleh ja nak bgtau,tpi bukan semua student kat sini y kita kenai kan??he3

If not mistaken,ni kot alamat u kita
POST OFFICE OF UNIVERSITY MANSOURA
P.O.Box 116,MANSOURA,EGYPT

ni resit pas aku wat bayaran tdi;)

Okeh,selamat mengepos barang kemesia..;;;)


by paahpostgurl=)

No comments: